Menu

Last van haters? Ik geef je hierbij 5 stappen om (negatieve) feedback te filteren.

19 februari, 2018

Vandaag hoorde ik het weer: “Jij bent hartstikke gek!”

Ik ging op onderzoek uit en met mezelf in discussie, wilde er een Facebookpost aan wijden maar besloot toen dat ik wel iets meer tekst had en dus een blog misschien beter was. Of dat zo is laat ik aan jullie over, want hej wie weet verklaren jullie me ook wel voor gek 😉

GEK?
Maar goed terug naar waar het allemaal om begon. Ik ben niet vies van een stukje zelfreflectie, sta open voor feedback en bepaal dan voor mezelf of ik hier iets mee wil doen. Tijdens mijn HBO opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening en later ook tijdens de verschillende scholingen, opleidingen en trainingen die ik heb gevolgd op het gebied van coaching, persoonlijke ontwikkeling en karakterologie ben ik vrolijk (nou ja bij wijze van spreken dan) door mijn eigen persoonlijke ellende heen gezwommen.

Ik ben namelijk hartstikke gek als ik een boel mensen moet geloven.
Ik geef jullie een kleine selectie uit de reacties die ik de afgelopen tijd mocht ontvangen:

“Jij geeft veel te veel weg, zo wordt het nooit wat met je eigen praktijk.”
“Als je wilt dat jouw praktijk goed loopt moet je 24/7 beschikbaar zijn.”
“Heb je eindelijk iets dat goed loopt, ga je anderen leren waarom dit zo’n succes is.”
“Jij bent veel te persoonlijk betrokken bij je cliënten, afstand en zakelijk insteken gaat je veel meer opleveren.”
“Weet je wat jij zou moeten doen, werken volgens altijd precies hetzelfde riedeltje, kost je veel minder energie.”
“Zakelijk gezien heb je niet echt een gunstig verdienmodelletje.”
“Jij bent ook zo zakelijk, jij hebt makkelijk praten.”
“Eigenlijk is het toch heel erg dat jouw praktijk nodig is.”

Oké inmiddels heb ik mezelf redelijk getraind en heb ik een soort filter voor dit soort -laten we zeggen- goed bedoelde feedback.

FEEDBACK FILTER
1 Snap ik wat deze persoon bedoeld?
Nee? Vraag om verduidelijking.
2 Heeft deze persoon verstand van zaken?
Iets met de beste stuurlui staan aan wal ofzo was het toch?
3 Hecht ik in deze situatie waarde aan de mening van deze persoon?
Dit klinkt misschien onaardig maar hoe lief je opa of buurvrouw ook kan zijn, is het bijv zakelijk gezien niet altijd even belangrijk wat ze vind.
4 Word ik een beter mens door deze feedback te ontvangen?
Feedback zou volgens mij als doel moeten hebben om de beste versie te worden van jezelf, JEZELF dus ja, niet van diegene die de ander graag heeft dat je zou worden.
5 Maakt het mij gelukkiger door in het vervolg iets anders te doen dan ik nu deed?
Je hebt gehandeld vanuit de kennis die je op dat moment had, maar misschien kan feedback je helpen naar een next level, wees hier altijd nieuwsgierig naar.

VERKLAAR ME MAAR VOOR GEK
De conclusie die ik voor mezelf uit al deze reacties heb getrokken is. Tja misschien ben ik gek omdat ik het op mijn manier wil doen.
* Verklaar me maar voor gek als ik als doel heb om de wereld mooier te maken.
* Lach maar als je denkt dat ik mijn eigen ruiten in gooi door mijn succesfactoren te delen.
* Rol maar met je ogen als je vind dat ik niet zakelijk en afstandelijk genoeg ben.
* Wordt maar boos als ik niet altijd beschikbaar ben.
* Adviseer me maar om me er veel makkelijker vanaf te maken.
* Kleineer me, omdat je vind dat ik geen recht van spreken heb (kleiner dan 1.60 word ik toch niet 😉 )
* Praat achter mijn rug maar dat ik zo veranderd ben, eerst eens volwassen moet worden, veel te zakelijk ben, pas net kom kijken, te persoonlijk ben, niet goed wijs ben, geen succesvol bedrijf kan hebben zonder dat dit ten koste gaat van mijn privé enz enz enz..

Natuurlijk doet dit me ook zeer, de ene keer meer dan de andere keer.
Vooral wanneer het uit een onverwachte hoek komt of van iemand die je anders ingeschat had. Mij helpt het om dan zelf steeds terug te gaan naar dit:

“Wie wil ik zijn? Hoe wil ik mijn leven leven? Met wie wil ik zijn? Hoe wil ik van betekenis zijn?”

Mijn antwoord op die vragen zijn voor mij ontzettend waar, belangrijk en van betekenis.
Voor een ander zijn precies diezelfde woorden misschien gek, onbelangrijk of ronduit belachelijk.
So be it.

Ik ben liever een beetje gek, is wel zo bijzonder.

Liefs Elske

p.s. Wil jij jouw antwoord vinden op deze vragen? Mail me gerust. Ik ben waarschijnlijk gek genoeg om je verder te helpen.